شناسه خبر : 94650
شنبه 07 آبان 1401 , 12:01
اشتراک گذاری در :
عکس روز

محسن چریک که بود؟ /عکس

حالا که مسئول و غیر مسئول عزمشون رو جزم کردن که هفتم آبان ماه تولد کورش رو توی اذهان حک کنند ٬ شما هم توی ذهن و دلتون حک کنید که هفتم آبان ۱۳۵۹ مربی دلاوری بنام سعید گلاب بخش ( محسن چریک) جونشو واسه اسلام و این آب و خاک کف دست گذاشت و ....

فاش نیوز - محسن یا همان شهید سعید گلاب‌بخش، جوانی خوش‌سیما متولد ۱۳۳۸ در اصفهان بود که رسم ولایتمداری و ایمانش، در کنار ورزیدگی جسم و توان نظامی بالا، از او نمادی کامل از یک مجاهد فی سبیل الله ساخته بود.

 

از کودکی ذهن فعال و جستجوگری داشت. خانواده او هم بسیار مذهبی و در عین حال از اعیان اصفهان بودند.

خانواده اش از همان اوان کودکی در تربیت او طبق موازین دینی و اخلاق اسلامی، از هیچ کوششی کوتاه نکردند. او همزمان با تحصیل، گرایش خاصی به مباحث و مسائل مذهبی پیدا می‌کند و به مطالعه کتابهای دینی روی می‌آورد. سعید هنگام تحصیل در سال سوم راهنمایی، از آنجا که درگیر مسایل سیاسیی شده بود، یکباره درس و تحصیل را رها می‌کند و او با تهیه گذرنامه جعلی به چند کشور اروپایی و آخرسر به لبنان سفر می کند. سعید به گروه های مبارز لبنانی پیوست تا خود را مهیای جهاد در راه اسلام نماید. در آن جا با شهید " اندرزگو " و " جلال الدین فارسی " آشنا می‌شود و با گذراندن آموزش نظامی، در مبارزات مردم فلسطین شرکت می‌جوید. تا به آنجا که شنیدن نام محسن در میان همرزمان و همدوره‌ای‌هایش چنان شور و شوقی ایجاد می‌کرد که تو گویی اسطوره‌ای از لابه‌لای سطور تاریخ پای به جهان خاکی نهاده و با نام «محسن چریک» دوشادوش رزمندگان رودرروی خصم می‌جنگد.

 

با عزیمت حضرت امام به پاریس سعید هم به خدمت ایشان آمد. در این مدت پدرش به دیدن او می آمد. هزینه فعالیت های فرزند را پرداخت می نمود.

با عزیمت حضرت امام به ایران به عنوان یکی از مسئولین حفاظت امام با پرواز دوم راهی ایران شد. سعید بلافاصله پس از پیروزی انقلاب وارد سپاه شده تا تجارب سودمند نبرد با صهیونیست ها رابا جوانان کشورش انتقال دهد.

مدتی مسئول آموزش پادگان امام علی (ع) بود. با درگیری های منطقه کردستان با جمعی از نیروهای داوطلب تهرانی راهی بوکان شد. سعید فرمانده عملیات این منطقه بود و چه خوب نیروها را مدیریت می کرد.

در درگیری های منطقه گنبد، در منطقه خوزستان (خلق عرب)، تبریز (خلق مسلمان)، ... نفر اولی بود که پیشاپیش نیروها حضور داشت.

او دنیا را سه طلاقه کرده بود. سعید خود را وقف اسلام و انقلاب کرده بود.

سال 59 به عنوان مسئول نهضت های آزادی بخش راهی خارج از کشور شد. با شروع جنگ دوباره به ایران بازگشت.

سعید گلاب بخش با نام مستعار محسن چریک مسئول عملیات جبهه غرب کشور بود.

تخصص او جنگهای چریکی و نامنظم بود. در همان روزهای ابتدایی جنگ ضربات جبران ناپذیری به پیکر حزب بعث وارد نمود.

البته صفت «چریک» لقبی بود که همرزمانش به ایشان داده بودند.  این فرمانده گمنام و با اخلاص طرح عملیات چریکی گسترده ای را در هفتم آبان 59 بر روی تپه های افشار آباد طراحی نمود. محسن چریک برای جامه عمل پوشاندن به این طرح قدم‌های عملی برداشته بود که عملیات آزادسازی تپه‌های افشارآباد درست در زیر پای بلندی‌های بازی دراز اولین قدم‌ در جهت نیل به این هدف بود. با انجام پاتک دشمن محسن چریک و چند تن از دوستانش در محاصره دشمن قرار گرفتند. آنها تا آخرین گلوله و تا آخرین لحظه به شدت مقاومت کردند. در نهایت در همین عملیات آزادسازی افشار‌آباد محسن و چهل تن از دوستانش به شهادت رسیدند.

طبق آنچه بعدها به دست آمد در این حمله 350 نفر از مزدوران دشمن به هلاکت رسیدند. با آزادی ارتفاعات، دشمن مجبور به عقب نشینی شد. نام و آوازه این فرمانده دلاور حتی به گوش دشمنان هم رسیده بود.

با شهادت محسن و دوستانش، عراقی ها با خوشحالی پیکر غرق خون آنان را برداشتند و با خود بردند. آنها می دانستند چه گروهی را با خود می برند.

سالها از آن ماجرا گذشته است، در این مدت تلاش گروه های تفحص و ... برای پیدا کردن پیکرش بی نتیجه ماند. محسن چریک همیشه کارهایش را خالصانه و مخفیانه فقط برای خدا انجام می داد.

این مهمترین ویژگی او بود. برای همین کمتر از او شنیده ایم. خداوند هم با صفت شهید گمنام مهر قبولی بر اعمال او زد.

 

*به کوشش الهه مشهد

اینستاگرام
دوتاداز عکس هايي که گذاشتيد، مربوط به شهيد گلاب هست نه محسن چريک.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi